Onafhankelijk advies voor onze klanten staat centraal


Onze werkwijze

In onze dienstenwijzer vindt u informatie over ons, hoe we werken, wat u van ons mag verwachten, wat wij van u verwachten, hoe wij omgaan met uw gegevens en wat u moet doen als u een klacht heeft. Daarnaast geven we hier ook nog eens onze algemene voorwaarden weer en de gedragscode die wij hanteren.


Ons interne beloningsbeleid

In onze dienstverlening staan de belangen van onze klanten centraal. Dit vindt onder meer zijn uitwerking in de wijze waarop wij onze medewerkers belonen. Wij zorgen ervoor dat onze medewerkers niet worden geprikkeld door de beloning tot het onzorgvuldig behandelen van klanten. Het beloningsbeleid is zodanig ingericht dat het bijdraagt aan het bevorderen, aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

De hoogte van de beloning (salaris en andere arbeidsvoorwaarden) van onze medewerkers is niet afhankelijk van de hoeveelheid of de soort financiële producten die hij of zij adviseert. Daarom bestaat de beloning van onze medewerkers uitsluitend uit een vast salaris. Deze zijn marktconform. Een eventuele verhoging van het vaste salaris is evenmin afhankelijk van de hoeveelheid of de soort geadviseerde financiële producten.

Kosten van onze dienstverlening

Informatie over de kosten voor onze dienstverlening vindt u terug in onze vergelijkingskaarten. Een vergelijkingskaart is een gestandaardiseerd document dat er bij elke aanbieder of financiële dienstverlener hetzelfde uitziet. Het geeft de gemiddelde kosten weer en dus niet precies de kosten die u gaat betalen. In de vergelijkingskaart ziet u ook een beschrijving van onze werkzaamheden.


Onze vergelijkingskaarten

Bent u op zoek naar onafhankelijk advies over hypotheken, pensioen het opbouwen van vermogen of het afdekken van risico’s? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Voordat wij u echter kunnen adviseren zijn wij verplicht om u te attenderen op onze Vergelijkingskaarten. U vindt deze hieronder.



Waarom een vergelijkingskaart?

De verplichting om u te wijzen op onze vergelijkingskaarten komt voort uit het provisieverbod dat in 2013 haar intrede deed. Wij zijn blij met deze wetgeving. Iedereen moet zich nu aan regels houden die onafhankelijke advisering bevorderen.


Waarom een provisieverbod?

Voor 2013 leek het alsof financieel advies gratis was. Maar dat was het niet. De kosten voor advies zaten verwerkt in de productprijs in de vorm van provisie, waardoor klanten niet merkten dat ze voor advies betaalden. Verschillen in de hoogte van provisies die banken en verzekeraars aan zelfstandig adviseurs betalen, konden verkeerde prikkels geven aan de adviseur. Zo kon het voorkomen dat een adviseur een bepaald financieel product adviseerde vanwege de hoge provisie, terwijl dit niet het meest passende product hoefde te zijn. Door de zelfstandige adviseur rechtstreeks te betalen voor advies, heeft hij geen andere belangen dan het belang van de klant en zal hij ook in dat belang adviseren.


Inhoud provisieverbod

Sinds 1 januari 2013 geldt het provisieverbod en mag er bij sommige producten geen provisie meer worden betaald. Dit betekent dat een financieel adviseur geen provisie meer ontvangt over deze producten wanneer deze via zijn bemiddeling worden afgesloten. Uiteraard moet hij nog wel worden betaald voor de geleverde diensten. Deze kosten brengt hij nu rechtstreeks in rekening.

Producten die onder het provisieverbod vallen

Het provisieverbod geldt voor de volgende producten:

  • Bankspaarproducten
  • Betalingsbeschermers
  • Deelnemingen in een beleggingsfonds
  • Hypotheken
  • Individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
  • Levensverzekeringen
  • Overlijdensrisicoverzekeringen
  • Uitvaartverzekeringen

Het provisieverbod geldt niet voor schadeverzekeringen en consumptief krediet. Ook geldt het niet voor lopende producten met een contract dat u voor 1 januari 2013 hebt afgesloten.